Dziecko na drzewie
Mówi się, że gdy dziecko rośnie i rozwija się, neurony w jego mózgu rozgałęziają się jak drzewa. Przebywanie w pobliżu tego rodzaju listowia może w rzeczywistości pomóc w tym procesie.
Długoterminowe badanie przeprowadzone wśród 3568 uczniów w Londynie w wieku od 9 do 15 lat wykazało, że dzieci, które spędzały więcej czasu w pobliżu lasów, wykazywały lepszą sprawność poznawczą i zdrowie psychiczne w okresie dojrzewania.
Z drugiej strony inne środowiska naturalne, takie jak łąki, jeziora i rzeki, nie wydawały się mieć takiego samego wpływu.
„Odkrycia te przyczyniają się do naszego zrozumienia typów środowiska naturalnego jako ważnego czynnika ochronnego dla rozwoju poznawczego i zdrowia psychicznego nastolatków i sugerują, że nie każdy typ środowiska naturalnego może w równym stopniu przyczyniać się do tych korzyści zdrowotnych” – piszą autorzy.
Nie po raz pierwszy badacze odkryli ciekawy związek między obecnością drzew a stanem umysłu człowieka.
W Stanach Zjednoczonych i Danii ogólnokrajowe badania epidemiologiczne dzieci wykazały, że tereny zielone w dzielnicach mieszkaniowych wiążą się z niższym ryzykiem problemów ze zdrowiem psychicznym w późniejszym życiu.
W Wielkiej Brytanii podobne badania wykazały, że dzieci mieszkające w bardziej zielonych dzielnicach miast mają lepszą przestrzenną pamięć roboczą.
Dlaczego to pozostaje, pozostaje tajemnicą. Wiadomo, że wzbogacone środowiska kształtują ludzki mózg, ale wciąż nie jest jasne, dlaczego tereny zielone – a zwłaszcza drzewa – wydają się tak oddziaływać na młode umysły.
Niektóre badania sugerują, że zielone przestrzenie są powiązane ze zmianami strukturalnymi w mózgu, w tym zwiększoną ilością istoty białej i szarej, a także pozytywnymi zmianami w ciele migdałowatym, które pomagają kontrolować emocje. Zmiany te mogą zatem być odpowiedzialne za niektóre z obserwowanych przez nas skutków dla zdrowia poznawczego i psychicznego.
Ale wygląda na to, że drzewa potrafią robić rzeczy, których nie potrafią inne rodzaje listowia. Podobnie jak w przypadku nowego badania w Wielkiej Brytanii, inni badacze odkryli, że tylko drzewa, a nie trawa, są związane z poprawą zdrowia psychicznego.
Być może ma to coś wspólnego z fraktalnymi wzorami znalezionymi w gałęziach drzew. Nawet jako dzieci badania wykazały, że ludzie mają wrodzone uznanie dla tych kształtów, co może być częścią tego, co uspokaja nasze umysły i pobudza niektóre ścieżki w naszych mózgach.
Jednak, podobnie jak kilka wcześniejszych badań na ten temat, ten nowy w Londynie ma swoje ograniczenia. Nieco ponad połowa uczestników pochodziła z rodziny, której rodzice wykonywali zawód kierowniczy lub zawodowy.
Artykuł opublikowany w 2019 r. twierdzi, że chociaż dzieci dorastające w otoczeniu zieleni osiągają lepsze wyniki w testach poznawczych niż ich rówieśnicy, niekoniecznie oznacza to, że drzewa są wdzięczne. Czynniki społeczno-ekonomiczne mogą również odgrywać wpływową rolę w rozwoju dziecka i być może łączymy je ze sobą.
„Dzieci wychowywane w bardziej zielonych dzielnicach wykazują lepsze ogólne zdolności poznawcze”, podsumowali autorzy badania z r. 2019, „ale związek jest prawdopodobnie spowodowany przez rodzinne i sąsiedzkie czynniki społeczno-ekonomiczne”.
Zieleń może również wpływać na nasze umysły, zapewniając schronienie przed upałem, hałasem miasta, a nawet zanieczyszczeniami. Jest tak wiele czynników do rozważenia.
Jest jeszcze za wcześnie, aby stwierdzić, czy przebywanie w pobliżu drzew czyni dzieci mądrzejszymi i czy taka ekspozycja trwa całe życie, ale biorąc pod uwagę, jak coraz bardziej miejskie stały się nasze krajobrazy, warto zastanowić się, czy możemy wykorzystać drzewa, aby poprawić życie ludzi na całym świecie.
Badanie zostało opublikowane w Nature Sustainability.
irme.pl
Źródło: Science