EkologiaKlimatNaturaPrzyrodaŚrodowisko

Miasta stają się coraz gorętsze

Upał w mieście

Większość miast, boryka się z częstszymi i ekstremalnymi falami upałów.

Tymczasem jedno z nowych badań, które zmapowało wzrost temperatury w całym kraju, wykazało, że jeśli emisje gazów cieplarnianych utrzymają się na obecnym torze, średnia liczba dni w roku w Stanach Zjednoczonych, w których jest więcej niż 100 stopni, wzrośnie ponad dwukrotnie do połowy stulecia.

W niektórych miastach będzie najgorzej: pod koniec wieku w Miami przez 153 dni w roku może być tak gorąco. Na całym świecie miasta, które w przeszłości były stosunkowo chłodne, zaczynają borykać się z budynkami, które nie zostały zbudowane do ogrzewania (np. Berlin, gdzie średnia temperatura w czerwcu wynosi 72 stopnie, ale w zeszłym miesiącu wzrosła do 101 stopni, najgorętszego czerwca). w zapisie dla planety).

Miasta również cierpią z powodu efektu miejskiej wyspy ciepła: gorące temperatury stają się jeszcze wyższe, gdy chodniki i budynki nasiąkają i uwalniają promieniowanie słoneczne.

Istnieje kilka sposobów, w jakie miasta mogą przygotować się na ekstremalne upały, od zmian w infrastrukturze — takich jak „mikrosieci” słoneczne i akumulatorowe, które mogą podtrzymywać klimatyzację w centrach chłodniczych, jeśli ciepło zaburza sieć — po przejście na inną technologię chłodzenia, taką jak energia geotermalna . Ale trzy rozwiązania są zarówno szczególnie proste, jak i szczególnie pomocne.

„Musimy zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych”, mówi Matt Petersen, prezes i dyrektor generalny Los Angeles Cleantech Incubator i były dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w mieście Los Angeles.

„Ale teraz, gdy nadeszło ekstremalne upał, musimy upewnić się, że wdrożyliśmy strategie ograniczania nowej normy ekstremalnego upału miejskiego poprzez chłodne ulice, chłodne dachy i solidny baldachim miejski”.

Zazielenianie miast drzewami

Miasta takie jak Melbourne mapują swoje uliczne drzewa i przeprowadzają ogromne wysiłki w zakresie sadzenia drzew. Melbourne planuje podwoić swój baldachim do roku 2040.

Mediolan planuje zasadzić 3 miliony drzew. Korzyści jest wiele, ale jedna jest prosta: gdy drzewa ocieniają ulice, a woda wyparowuje z ich liści, ochładzają dzielnice.

W Dallas jeden z programów sporządził mapę obszarów miasta, które były najgorętsze z powodu braku drzew, a następnie zaczęto sadzić je na kluczowych trasach dla pieszych, takich jak ścieżki, którymi uczniowie podążają do szkoły.

W r. 2016 Madryt rozpoczął plan sadzenia zieleni wszędzie tam, gdzie jest dostępna przestrzeń. W niektórych przypadkach zieleń trafia bezpośrednio na dachy i elewacje.

W Mediolanie budynek Bosco Verticale („Pionowy Las”) pokryty jest drzewami na balkonach. „Zaprojektowaliśmy balkony tak, aby pomieścić naprawdę znaczącą zieloną infrastrukturę”, mówi Brian Swett, dyrektor ds. miast i zrównoważonych nieruchomości w firmie inżynieryjnej Arup.

Powlekanie ulic i dachów

W Nowym Jorku w ciągu ostatniej dekady miasto pokryło ponad 10 milionów stóp kwadratowych dachów białą, odblaskową powłoką. Powłoka pomaga obniżyć temperaturę wewnątrz budynków, pomagając ludziom czuć się bardziej komfortowo i zużywając mniej klimatyzacji; podobnie jak samochody, klimatyzatory są kolejnym głównym źródłem emisji i sprawiają, że miasta natychmiast stają się cieplejsze, ponieważ maszyny odprowadzają ciepło na zewnątrz.

Podobną rolę w chłodzeniu budynków i na większą skalę osiedli mogą odgrywać zielone dachy.

„Z perspektywy miasta ogród na dachu w jednym budynku nie poruszy igły, ale gdy robi się to łącznie, może mieć ogromny wpływ”, mówi Swett.

Tokio pokryło kilometry ulic fajnymi chodnikami.

Inne miasta przetestowały nawierzchnię, która pozwala trawie przerastać powierzchnię, co jest kolejnym sposobem na utrzymanie chłodu.

W Los Angeles miasto pracuje nad połączeniem fajnych dachów, sadzenia drzew i fajnych chodników. „Czasami widzimy różnicę do 20 stopni Fahrenheita między chłodnymi, utwardzonymi ulicami a zwykłymi czarnymi chodnikami”, mówi Petersen.

Mówi, że miasto pomogło producentom iskrzenia rozpocząć opracowywanie nowych powłok ulicznych, które pomagają w odprowadzaniu ciepła. „To kolejny przykład tego, jak sygnały rynkowe napędzają innowacje produktowe”.

Inkubator testuje teraz na swoim parkingu wiele nowych powłok.

Projektowanie budynków, aby zachować chłód

Zielone i „chłodne” dachy i fasady to jeden ze sposobów na utrzymanie niskiej temperatury wewnątrz budynków, ale istnieją inne sposoby na ograniczenie zapotrzebowania na klimatyzację.

Automatyczne rolety mogą zasłaniać okna, gdy bezpośrednio na nie pada słońce — w biurowcu może się to zdarzyć wcześnie rano, zanim pracownicy przyjdą do pracy.

Automatyczne szyby mogą otwierać się w nocy, gdy czujniki wykryją, że temperatura jest niższa, a następnie zamykać się, zanim się nagrzeje.

Dzięki wyborom materiałów budynki są chłodne.

Na przykład masa termiczna betonu oznacza, że ​​budynek można schłodzić przed falą upałów.

„Jeśli wszyscy w tym samym czasie włączają klimatyzację, obciąża to sieć i prowadzi do przerw w dostawie prądu i przerw w dostawie prądu”, mówi Swett.

Ponieważ ekstremalne upały można przewidzieć z kilkudniowym wyprzedzeniem, budynek z masą termiczną można schłodzić, zanim uderzy ciepło, a następnie pozostać chłodnym bez obciążania sieci.

Pracując nad projektami budynków, Arup wykorzystuje narzędzia do przewidywania, jak budynek zareaguje w przyszłych warunkach klimatycznych.

Przemyślenie kształtu samego miasta

Poza zmianą otoczenia zbudowanego, miasta mogą się ochłodzić poprzez przemyślenie sposobu, w jaki ludzie się po nich poruszają.

Ponieważ samochody emitują gazy cieplarniane, emitują również ciepło odpadowe, czyniąc miasta jeszcze gorętszymi w upalne dni. Istnienie samochodu doprowadziło również do rozległych ulic i parkingów pokrytych chodnikiem, który podnosi lokalne temperatury.

„Po II wojnie światowej opracowaliśmy bardzo różne rodzaje strategii zagospodarowania przestrzennego, w których zaczęliśmy rozdzielać zastosowania — duże połacie [budynków] jednorodzinnych, które są odizolowane w jednej lokalizacji, albo przemysłowe lub handlowe”, mówi Stephen Coulston, dyrektor w firmie architektoniczno-projektowej Perkins and Will.

„To zniechęcało do czegoś, co w przeszłości mogło być nieco mniej zorientowane na pojazdy, co było połączonymi, możliwymi do chodzenia miejscami, w których można było mieszkać w miejscu i chodzić do narożnego targu i chodzić do centrum handlowego bez konieczności wsiadania do samochodu ”.

Miasta, które zachęcają do mniej jazdy — czy to poprzez przeprojektowanie ścieżek rowerowych i chodników, czy zmianę kodów, aby nowe inwestycje były mieszane i zlokalizowane w pobliżu transportu publicznego — mogą się ochłodzić.


irme.pl

Źródło: FAST COMPANY