EkologiaNaturaPrzyrodaŚrodowisko

Spędzanie zaledwie 20 minut w parku sprawia, że ​​jesteśmy szczęśliwsi

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu, zwłaszcza na terenach zielonych, to jeden z najszybszych sposobów na poprawę zdrowia i szczęścia. Wykazano, że obniża stres, ciśnienie krwi i tętno, jednocześnie zachęcając do aktywności fizycznej oraz poprawiając nastrój i zdrowie psychiczne. Niektóre badania sugerują nawet, że tereny zielone wiążą się z niższym ryzykiem rozwoju zaburzeń psychicznych – wszystkie ustalenia, które lekarze coraz częściej traktują poważnie i przekazują swoim pacjentom.

Nowe badanie opublikowane w International Journal of Environmental Health Research uzupełnia dowody i pokazuje, jak mało czasu zajmuje czerpanie korzyści z przebywania na zewnątrz. Według badań, spędzenie zaledwie 20 minut w parku – nawet jeśli nie ćwiczymy, gdy tam jesteśmy – wystarczy, aby poprawić samopoczucie.

W ramach badania naukowcy przeprowadzili ankietę wśród 94 osób dorosłych, które latem i jesienią odwiedziły jeden z trzech parków miejskich w pobliżu Birmingham. Dostali urządzenia monitorujące aktywność fizyczną, aby zmierzyć aktywność fizyczną, ale nie powiedziano im, co robić w parku ani jak długo zostać. Każda osoba odpowiadała również na pytania dotyczące zadowolenia z życia i nastroju – które posłużyły do ​​obliczenia subiektywnego wyniku samopoczucia, o maksymalnej wartości 55 – przed i po wizycie w parku.

Przeciętna wizyta w parku trwała 32 minuty, a 30% osób uprawiało tam aktywność fizyczną o co najmniej umiarkowanej intensywności. Wyniki dotyczące dobrostanu wzrosły podczas wizyty w parku u 60% osób, przy średnim wzroście o około 1,5 punktu (z około 37 do 39).

Aktywność fizyczna nie była konieczna do poprawy samopoczucia, stwierdzili autorzy badania, mimo że wiele badań sugeruje, że ćwiczenia są dobre dla zdrowia psychicznego, szczególnie gdy są wykonywane na zewnątrz. Dla wielu osób biorących udział w badaniu, samo przebywanie w zielonej przestrzeni wydawało się wystarczyć, aby wywołać zmianę, mówi współautor badania Hon Yuen, dyrektor badań na wydziale terapii zajęciowej na Uniwersytecie Alabama w Birmingham.

„Niektórzy ludzie mogą pójść do parku i po prostu cieszyć się naturą. Nie chodzi o to, że muszą być rygorystyczni pod względem ćwiczeń ”- mówi Yuen. „Odprężasz się i redukujesz stres, a wtedy czujesz się bardziej szczęśliwy”.

Społeczność medyczna coraz częściej postrzega zieloną przestrzeń jako miejsce, w którym pacjenci mogą czerpać korzyści w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego. Niektórzy lekarze, jak dr. Robert Zarr, pediatra z Waszyngtonu, pisze nawet recepty na to.

Te „recepty natury” – terapie, które można wykorzystać tylko na świeżym powietrzu, na świeżym powietrzu w lokalnym parku – radzą pacjentom, aby co tydzień spędzali godzinę na grze w tenisa lub na zwiedzaniu wszystkich boisk piłkarskich w pobliżu ich domu. Skrypty są zapisywane w elektronicznej karcie zdrowia jego pacjentów.

„Następuje zmiana paradygmatu w sposobie, w jaki myślimy o parkach: nie tylko jako miejscu do odtworzenia, ale dosłownie jako recepta, miejsce na poprawę zdrowia” – mówi Zarr, który wypisuje do 10 recept na park dziennie. W roku 2017 założył Park Rx America, aby ułatwić pracownikom służby zdrowia wypisywanie recept na park dla osób w każdym wieku, zwłaszcza tych z otyłością, problemami ze zdrowiem psychicznym lub chorobami przewlekłymi, takimi jak nadciśnienie i cukrzyca typu 2.

Wypisując recepty natury – obok recept farmaceutycznych, gdy jest to konieczne – lekarze zachęcają swoich pacjentów do wyjścia na zewnątrz i skorzystania z tego, co wielu uważa za darmowe lekarstwo. Specyfika, która wiąże się z formułowaniem tych zaleceń jako recept, jak mówi Zarr, motywuje jego pacjentów do ich wykonywania. „To coś, na co warto czekać i próbować odnieść sukces” – mówi.

W r. 2018 NHS Shetland, rządowy system szpitalny w Szkocji, zaczął zezwalać lekarzom w 10 gabinetach lekarskich na wypisywanie recept, które promują zajęcia na świeżym powietrzu jako rutynową część opieki nad pacjentem. W ostatnich latach w Stanach Zjednoczonych rozprzestrzeniły się organizacje, których celem jest ściąganie ludzi na zewnątrz dla ich zdrowia. Program Healthy Parks Healthy People prowadzony przez National Park Service promuje parki jako „potężną strategię profilaktyki zdrowotnej” na szczeblu lokalnym i krajowym.

Walk With a Doc, który sponsoruje bezpłatne spacery społecznościowe prowadzone przez lekarzy, jest obecnie w 47 stanach, a Park Rx, który bada i śledzi programy przepisywania recept w parkach od roku 2013, twierdzi, że są one obecnie w co najmniej 33 stanach i Waszyngtonie. Nawet specjaliści od zdrowia psychicznego stają się „zieloni”. Coraz większa liczba doradców „ekoterapii” prowadzi sesje na świeżym powietrzu, aby połączyć korzyści płynące z terapii i natury.

Co więcej, te niezwykłe recepty są najładniejsze, jakie kiedykolwiek wypełnisz – fakt, że Betty Sun, kierownik programu w Instytucie w Golden Gate, który prowadzi Park Rx, mówi, że zachęca ludzi do ich stosowania.

„Dzięki mediom społecznościowym i Instagramowi, kiedy widzisz, jak twoi znajomi wychodzą do pięknych miejsc, ty też chcesz pojechać” – mówi Sun. „Chodzi o dokonanie pozytywnego wyboru w swoim życiu, a nie o represyjny wybór – jak„ Jesteś chory, weź pigułkę. „To po prostu wydaje się o wiele bardziej wspierające”.

###

irme.pl

Źródło: TIME