Człowiek

Światowy Dzień Godnej Płacy

Światowy Dzień Godnej Płacy

7 października to Światowy Dzień Godnej Pracy.

Prawo do godziwej płacy jest prawem człowieka.

Dziś upominają się o nie ludzie szyjący dla nas ubrania w azjatyckich fabrykach. 

To również początek kampanii na rzecz godnej płacy w azjatyckich fabrykach odzieżowych prowadzonej przez Clean Clothes Campaign .

Według Powszechnej Deklaracji Praw człowieka: „Każdy pracujący ma prawo do odpowiedniego i zadowalającego wynagrodzenia, zapewniającego jemu i jego rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej (…)”.

Ludzie, którzy szyją dla nas ubrania, nie mogą liczyć na bezpieczeństwo zatrudnienia, są zmuszani do pracy w nieopłacanych nadgodzinach, a także odmawia się im prawa do działalności związkowej i upominania się o poprawę swojej sytuacji.

Najistotniejszy problem stanowi głodowa, niewystarczająca na przeżycie pensja, która, mimo że jest często zgodna z ustawową płacą minimalną, zmusza rzesze pracownic i pracowników przemysłu odzieżowego do życia w ubóstwie.

Głównym ośrodkiem produkcji odzieży w globalnej gospodarce jest Azja. Pochodzi stamtąd 60% ubrań. Powstają one dzięki ciężkiej pracy ponad 100 milionów osób, z których większość stanowią kobiety.

Mimo kluczowego znaczenia ich pracy, azjatyccy pracownicy i pracownice zarabiają obecnie mniej więcej połowę kwoty potrzebnej do zaspokojenia podstawowych potrzeb ich i ich rodzin.

Markowe firmy, na zlecenie których szyją, mogą spodziewać się zysku prawie czterokrotnie przewyższającego całkowite koszty produkcji ubrań wytwarzanych w Azji.

Tymczasem z końcowej ceny sprzedaży sztuki odzieży do kieszeni pracownika lub pracownicy trafia mniej niż 3%.

Azjatyckie związki zawodowe i organizacje działające na rzecz praw pracowniczych domagają się bardziej sprawiedliwej dystrybucji wartości wytworzonej poprzez produkcję tej odzieży. Opracowały strategię pozwalającą na skalkulowanie i zapewnienie płacy wystarczającej na życie: Asia Floor Wage (AFW).

AFW to zestandaryzowana minimalna płaca godziwa. Bazuje na dochodach, jakich jedna zarabiająca osoba potrzebuje, by zapewnić utrzymanie 4-osobowej rodzinie (2 dorosłych, 2 dzieci), pracując 48 godzin w tygodniu.

Połowa AFW ma pokryć koszty żywności, a druga połowa – pozostałe wydatki. Wysokość Asia Floor Wage ustalono na 475 dolarów międzynarodowych (z zastosowaniem parytetu siły nabywczej wg Banku Światowego [PPP]).

Asia Floor Wage to także strategia negocjacji układów zbiorowych na poziomie całej branży.

Kiedy pracownice i pracownicy walczą o podwyżkę płac na szczeblu krajowym, grozi się im przeniesieniem produkcji do innego kraju i utratą pracy.

W efekcie osoby zatrudnione w przemyśle odzieżowym w Azji są najgorzej opłacanymi, najgorzej zorganizowanymi i najbardziej wyzyskiwanymi pracownikami w branży.

Asia Floor Wage Alliance to zdecydowana odpowiedź na praktyki firm odzieżowych, które prześcigają się w zaniżaniu płac.

Jest to pierwsza tak znacząca inicjatywa w Azji, podjęta przez międzynarodowy sojusz – Asia Floor Wage Alliance – wspierający dążenia pracownic i pracowników i domagający się minimalnej płacy wystarczającej na życie dla osób zatrudnionych w przemyśle odzieżowym w Azji.

Dziś Asia Floor Wage Alliance obejmuje ponad 70 związków zawodowych, organizacji zajmujących się prawami pracownika i prawami człowieka, rozwojowych organizacji pozarządowych, grup działających na rzecz praw kobiet oraz naukowców akademickich z 17 krajów w Azji, jak również krajów konsumenckich w Europie i Ameryce Północnej.

Kampania promująca AFW kierowana jest do znanych marek odzieżowych jak i gigantycznych sieci detalistów takich jak Carrefour, Tesco, Aldi oraz Lidl, które także są istotnymi graczami w przemyśle odzieżowym (np. Carrefour jest czwartym co do wielkości sprzedawcą ubrań w Europie), a ich decyzje dotyczące zaopatrzenia i cen zaczęły definiować praktyki biznesowe całej branży odzieżowej.

Clean Clothes Campaign zachęca zarówno organizacje jak i indywidualnych konsumentów do przyłączenia się do międzynarodowej kampanii na rzecz godnej płacy prowadzonej on-line, poprzez podpisanie apeli do firm, które decydują o warunkach życia milionów pracowników i pracownic w Azji.

Akcja on-line: http://cleanclothes.org/campaigns/demand-change-from-the-worlds-giant-retailers#action!

Więcej informacji: