Codzienne zachowania jednostek mają wpływ na środowisko, którego negatywne konsekwencje są często widoczne dopiero w dłuższej perspektywie, gdy jest już za późno. Nawet najmniejsze indywidualne działanie pozostawia ślad. Czy pozytywna, czy negatywna, zależy to od nas. Oczywiście dotyczy to również biznesu. Dlatego firmy coraz częściej uwzględniają społeczną odpowiedzialność biznesu w swoich programach biznesowych, często w wyniku próśb konsumentów o większe zaangażowanie marek i firm w kwestie społeczne i środowiskowe.
Co to jest CSR?
Społeczna odpowiedzialność biznesu to zespół systemowych działań społecznych i środowiskowych, które mają pozytywnie wpłynąć na wyniki ekonomiczne firmy w krótkim, średnim i długim okresie.
Jest to odpowiedzialny model biznesowy, który uwzględnia dobrze określone i konkretne zasady zapewniające zachowanie szacunku wobec środowiska i społeczeństwa. Obejmuje odpowiedzialne zachowanie firmy wobec konsumentów, jej pracowników i partnerów. Zachęca także do ciągłego dialogu ze społecznością poprzez udział w rozwiązywaniu pilnych problemów społecznych.
Firmy muszą zrozumieć, że chociaż nie są bezpośrednio zaangażowane w problemy społeczne, radzenie sobie z nimi jest elementem ich sposobu prowadzenia biznesu. Rzeczywiście, nie jest możliwe rozwijanie długoterminowych projektów, jeśli w trakcie rozwoju biznesu nie zostaną podjęte tematy społeczne.
CSR nie odnosi się wyłącznie do projektów poszczególnych działów. W rzeczywistości obejmuje wszystkie działania firmy. Obejmuje różne tematy, takie jak ład korporacyjny, prawa człowieka, warunki pracy, zapobieganie korupcji, współpraca i dialog z różnymi interesariuszami (pracownikami, współpracownikami, konsumentami, rządem, inwestorami i innymi).
Na przykład organizacja nie może określić się jako odpowiedzialna społecznie, jeśli opracowała ważny projekt dla dzieci, ale jej pracownicy pracują w niekomfortowych warunkach i od kilku miesięcy nie otrzymują wynagrodzenia .
CSR nie należy mylić z działalnością charytatywną. Rzeczywiście, 90-stronicowe Wytyczne ISO 26000 dotyczące odpowiedzialności społecznej obejmują temat działalności charytatywnej tylko w kilku linijkach, w kontekście inwestycji społecznych.
Ponadto CSR jest powiązany z kryteriami środowiskowymi, społecznymi i zarządczymi (ESG), ale nie są one tożsame. Z jednej strony CSR reprezentuje firmową kulturę odpowiedzialności korporacyjnej i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, koncentrując się na jej zaangażowaniu społecznym i środowiskowym. Z drugiej strony strategia ESG to wymierny efekt praktyk CSR. Innymi słowy, CSR reprezentuje stronę jakościową, a ESG aspekt ilościowy.
Korzyści ze społecznej odpowiedzialności biznesu
- Pozytywnie wpływa na reputację firmy (największe zaufanie opinii publicznej)
- Poprawia relacje z klientami, społecznościami lokalnymi i innymi interesariuszami
- Poprawia atmosferę pracy i zaangażowanie pracowników. Ma pozytywny wpływ na zdolność firmy do zatrudniania nowych talentów, motywowania i zatrzymywania pracowników
- Wdraża innowacje
- Zmniejsza koszty i optymalizuje zużycie energii
- Poprawia konkurencyjność firmy, przyciąga inwestorów i otwiera nowe możliwości rynkowe
- Zmniejsza ryzyko związane z reputacją i działalnością firmy. Pomaga przezwyciężyć czas kryzysu
- Pomaga w długoterminowym zrównoważonym rozwoju gospodarczym
CSR i interesariusz
Pracownicy
Pracownicy pracują nad budowaniem przyszłości firmy, w rzeczywistości od nich zależy wiele sukcesów biznesowych. Dlatego tak ważne jest stworzenie im komfortowych warunków pracy, ochrony socjalnej, szkoleń oraz przyjaznego środowiska, w którym mają możliwość rozwoju zawodowego.
Ludzie muszą mieć swobodę wyrażania swoich myśli i opinii bez strachu, a także być słuchani. Rzeczywiście, szczęśliwi i zmotywowani ludzie pracują wydajniej.
Ludzie muszą czuć się szanowani i znaleźć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Badanie Deloitte z 2019 r., w którym przeprowadzono wywiady z 13 416 millenialsami z 42 krajów i 3009 pokolenia Z z 10 krajów, pokazuje, że pracownicy przywiązują dużą wagę do kultury korporacyjnej.
Również inne niedawne badania Deloitte pokazują, że 70% ankietowanych millenialsów bierze pod uwagę działania firmy w zakresie CSR przy podejmowaniu decyzji, dla której firmy pracować.
Co więcej, 77% absolwentów, z którymi przeprowadzono rozmowy kwalifikacyjne, prawdopodobnie zgodzi się na niższe pensje, o ile będą pracować w firmie, która realizuje strategię zrównoważonego rozwoju.
Priorytetem są dla nich wartości społeczne. Chcą przyczynić się do poprawy świata. Chcą zobaczyć wpływ działań korporacyjnych, jak również ich własny. Cenią sobie aktywny udział w zmianach społecznych i środowiskowych.
Potencjalni klienci
Oczywiście każda firma ma swój cel. Weźmy jednak millenialsów jako przykład aktywnych konsumentów różnych kategorii produktów, otwartych na eksperymenty.
Zdaniem millenialsów firmy robią za mało w zakresie ochrony środowiska, szkoleń i rozwoju pracowników. Uważają, że firmy nie zwracają wystarczającej uwagi na różnorodność i uważają, że ich wkład społeczny jest poniżej ich oczekiwań.
Inwestorzy
Informacje o wynikach firmy w zakresie CSR są bardzo ważne przy podejmowaniu decyzji przez potencjalnych inwestorów.
Kryteria środowiskowe, społeczne i zarządcze (ESG) odgrywają coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Według badania EY z 2018 roku ankietowani uważają, że standardy ESG mogą pomóc w ograniczeniu ryzyka. Niemal wszyscy ankietowani (96%) twierdzą, że takie informacje okazjonalnie (62%) lub często (38%) odgrywały kluczową rolę w podejmowaniu przez nich decyzji.
Jak rozwijać CSR
Głównym katalizatorem zrównoważonego rozwoju w firmach są:
- Inicjatywy najwyższego kierownictwa
- Żądania wierzycieli lub inwestorów (jako wiążący przepis dotyczący inwestycji)
- Zobowiązanie państwowe (oświadczenie niefinansowe)
- Dobrowolne inicjatywy pracowników, na które zwrócono uwagę kierownictwu.
Firma może przyjąć zrównoważony rozwój, gdy wszystkie wymienione elementy są w harmonii. Jednak nie zawsze tak jest. Wszystkie czynniki są ważne, ale ponieważ strategiczne decyzje korporacyjne podejmowane są na szczeblu najwyższego kierownictwa, w ostatnich latach inicjatywy top managerów zostały zidentyfikowane jako główny katalizator.
Rola CEO w CSR
W kontekście Europejskiego Szczytu Biznesu 2019, który odbył się w Brukseli, cały dzień poświęcono opracowaniu Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG). Duże firmy, organizacje pozarządowe i przedstawiciele Parlamentu Europejskiego przedstawili swoje obserwacje i omówili kluczowe czynniki dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju w krótkim okresie.
Tematem dyskusji było zaangażowanie Top Managerów w sprawy zrównoważonego rozwoju. Top Managerów uważano za kierowców SDG w firmie. Powinni być orędownikami i motywować pracowników do społecznej odpowiedzialności. Podkreślono również znaczenie integracji SDG ze strategią korporacyjną.
Obecni prezesi potwierdzili swoje zainteresowanie osiągnięciem celów zrównoważonego rozwoju, ponieważ nie mogą dalej prowadzić działalności na martwej planecie.
Podczas Szczytu zaprezentowano także Nowy Ład dla Europy, podpisany przez 100 prezesów. Dzięki takim dokumentom dyrektorzy generalni łączą się w konkretne działania mające na celu przyspieszenie zrównoważonego wzrostu, stawienie czoła zmianom klimatycznym i tworzenie dobrobytu sprzyjającego włączeniu społecznemu. We współpracy z CSR Europe liderzy korporacyjni podkreślają pogłębiający się dialog i swoje zaangażowanie w politykę, społeczeństwo obywatelskie i partnerów z sektorów handlowych i przemysłowych.
Obecnie ponad 90% prezesów wspiera SDG, ale tylko 17% uwzględnia ich w KPI średniego poziomu
W roku 2019 Europejskie Stowarzyszenie Profesjonalistów ds. Zrównoważonego Rozwoju we współpracy z KPMG i Green Flex przeprowadziło ankietę, w której wzięło udział 186 osób z Włoch, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Serbii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Wśród ankietowanych menedżerów ds. zrównoważonego rozwoju 46,8% jest członkami planowania strategicznego, a 57,6% jest zaangażowanych, ale nieoficjalnie.
W badaniu zwrócono również uwagę na regularność spotkań menedżerów CSR z prezesami. Wyższa kadencja nie oznacza wyższej jakości ani wyższej pozycji pracownika w firmie. Jest to jednak wskaźnik tego, na ile jego funkcje są brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, czy też zaangażowaniu CEO w sprawy CRS.
Ponadto, zgodnie z badaniem przeprowadzonym w roku 2019 przez Reputation Institute, członkowie korporacji oczekują osobistego zaangażowania CEO w CSR.
Społeczna odpowiedzialność indywidualna i CSR, czy mogą istnieć jedno bez drugiego?
Mówiąc o firmie, odnosi się to do grupy ludzi prowadzących razem interesy i osiągających te same cele. Kierunek firmy opiera się na ich wartościach. Innymi słowy, CSR zależy od wszystkich osób pracujących w firmie. Wszyscy podzielają takie wartości i rozpowszechniają je w swojej rodzinie, przyjaciołach, współpracownikach i na planecie.
Każdy z nas zostawia ślad na Ziemi. Czy pozytywny, czy negatywny, zależy to od nas.
Opracowanie: irme.pl