Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce
Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce stał się swego rodzaju katalizatorem dla przyspieszenia takich przedsięwzięć, jakiego podjęła się Spółka AK MOTOR POLSKA Sp. z o.o..
Bariery wejścia na rynek z samochodem EV są znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnego, spalinowego samochodu.
Po stronie producenta samochodu elektrycznego, przy odpowiednim zasobie kapitału oraz zdolnościach organizacyjnych, wprowadzenie takiego pojazdu na rynek nie jest wielkim wyzwaniem.
Znacznie większym jest jego przyszły zbyt.
Patrząc na rynek polski, gdzie roczna sprzedaż samochodów EV wynosi nieco ponad 500 szt. rocznie, główną przeszkodą w rozwoju tego rynku są: zdolność nabywcza Polaków (cena samochodu EV jest przynajmniej dwukrotnie wyższa niż porównywalnego samochodu z napędem spalinowym) oraz możliwość jego ładowania z wykorzystaniem ogólnodostępnej infrastruktury.
Z tym wiąże się z kolei odpowiednia strategia w zakresie samych baterii instalowanych w pojeździe. Rozwój technologii z tym związanej pozwala patrzeć z optymizmem na przyszły popyt oraz funkcjonalność pojazdów elektrycznych.
Dlatego też Spółka AK MOTOR POLSKA postanowiła elektromobilny projekt Syreny rozpocząć realizować już teraz
Jest to ostatni moment, aby biorąc pod uwagę rządowe założenia infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych być gotowym na wdrożenie. W momencie gdy jej nasycenie pozwalać będzie na względnie bezproblemowe jej użytkowanie.
Ideą przyświecającą Spółce od początku była dbałość o środowisko naturalne. Nowoczesne wcielenie Syreny dzięki wykorzystaniu jako źródła napędu, silnika elektrycznego będzie miało pozytywny wpływ na realizację tzw. „zasady zrównoważonego rozwoju”.
W wyniku sięgnięcia po takie rozwiązanie nastąpi:
– zmniejszenie emisji CO2 bezpośrednio z pojazdu do 0 mg/km w porównaniu z pojazdami napędzanymi silnikami konwencjonalnymi;
– ograniczenie zużycia energii elektrycznej przez samochód, poprzez redukcję masy, zastosowanie wysokosprawnego napędu, odzysk energii hamowania, opony o niskim oporze toczenia.
Wg danych przedstawionych przez Environmental Protection Agency dla samochodów elektrycznych (BMW i3, Hyundai Ionic Electric, Chevrolet Spark EV, Chevrolet Bolt EV, Chevrolet Spark EV, VW e-Golf, Fiat 500e, Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV, Smart for two electric, Kia Soul electric, Ford Focus electric, Tesla model S AWD).
Zużycie energii w teście mieszanym EPA wynosi dla wymienionych pojazdów: minimalne: 16 kWh/100km; średnie: 19 kWh/100km; mediana: 19 kWh/100km; maksymalne: 22 kWh/100km.
Szacuje się, że zużycie energii przez Syrenę zostanie ograniczone do minimalnej podawanej przez EPA wartości.
Wspominając o rozwoju polskiej motoryzacji opartej na elektryczności należy zwrócić uwagę na to, że poruszające się po miejskich aglomeracjach samochody stanowić będą swego rodzaju rezerwuar energii.
Jednym z głównych założeń jakie przyświecają idei masowego wprowadzenia samochodów o napędzie elektrycznym do systemu transportowego w Polsce jest możliwość ich wykorzystania do magazynowania energii elektrycznej.
Dzięki temu możliwe będzie zaimplementowanie inteligentnych sieci energetycznych, które będą wykorzystywały akumulatory trakcyjne jako zasobniki energii.
Do przyjmowania nadmiaru energii przy zwiększonej podaży i jej oddawania do sieci w czasie dużego popytu.
Wahania zapotrzebowania na energię elektryczną są związane z cyklem dobowym jak też porami roku.
Dodatkowo, postępujący rozwój źródeł energii odnawialnej, tj. farm wiatrowych i fotowoltaiki sprawia, że także po stronie wytwarzania energii występują duże wahania zależne od warunków pogodowych i pory dnia.
Powstająca Syrena będzie miała możliwość włączenia do systemu inteligentnych sieci energetycznych
Zastosowane w tym samochodzie układy kontrolujące ładowanie akumulatorów trakcyjnych, sterownik silnika czy komputer pokładowy są autorskimi rozwiązaniami firm realizujących projekt.
Dzięki temu możliwe jest zintegrowanie modułu odpowiedzialnego za komunikację z inteligentną siecią energetyczną z pokładowym układem zarządzania energią.
Powrót na polskie drogi legendy pod marką Syrena stanowić będzie nie tylko sentymentalny powrót do początków polskiej motoryzacji.
Niewątpliwie dzięki silnemu zakorzenieniu w jej historii i wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań na czele z autorskimi akumulatorami trakcyjnymi, nowoczesne wcielenie Syreny ma szansę stać się głównym stymulatorem dla rozwoju nowoczesnej energetyki.
Opartej na OZE i wpisującej się w definicję „smart city” oraz „smart grid”.
O MARCE SYRENA
Syrena jest czołową marką samochodów w Polsce, której nazwa wywodzi się od polskiej legendy „Syrena” sięgającej roku 1300. Pierwszą Syrenę zaprezentowano w Polsce na Międzynarodowych Targach Poznańskich w roku 1955.
Produkcję rozpoczęto w roku 1957 w zakładzie FSO ( Fabryka Samochodów Osobowych) w Warszawie, która trwała do roku 1972. W latach od 1972 – 1983 roku, Syrena produkowana była w Zakładzie FSM ( Fabryka Samochodów małolitrażowych ) w Bielsku Białej.
Ocenia się, że od roku 1955 wyprodukowano 521,311 egzemplarzy pojazdów Syrena.
W grudniu roku 2015 zaprezentowany został pierwszy nowoczesny model Syreny – Syrena Meluzyna R, w wersji rajdowej, która zadebiutowała w Rajdzie Barbórki Warszawskiej na ulicy Karowej w Warszawie.
Godne uwagi jest to, że Syrena meluzyna R jest już dostępna w ofercie sprzedaży.
Aktualnie trwają prace nad kolejnymi modelami Syreny, dedykowanymi do jazdy po drogach publicznych.
Więcej informacji: www.nowasyrena.pl, www.facebook.com/AK.Syrena
Autor: AK Motor Polska Sp. z o.o.