Ekologia

Grupy ekologiczne pozywają TotalEnergies za roszczenia dotyczące marketingu klimatycznego


Ogólny widok logo na stacji paliw pojazdów elektrycznych TotalEnergies w dzielnicy biznesowej La Defense w Paryżu, Francja, 28 lipca 2021 r. REUTERS / Benoit Tessier

Grupa organizacji ekologicznych złożyła pozew we Francji przeciwko największej krajowej firmie energetycznej TotalEnergies (TTEF.PA), oskarżając ją o wprowadzanie konsumentów w błąd co do jej wysiłków na rzecz walki ze zmianami klimatu.

Pozew, który został doręczony TotalEnergies i miał zostać wniesiony do Sądu w Paryżu, dotyczy kampanii marketingowej firmy „ponownie wymyślone”. Powodowie twierdzą, że kampania złamała europejskie prawo konsumenckie, sugerując, że TotalEnergies może osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2050 r., jednocześnie produkując więcej paliw kopalnych.

Ekolodzy od dawna narzekają na korporacyjne „greenwashing”, które określają jako kampanie marketingowe lub public relations, które mają na celu ukrycie zanieczyszczenia lub sprawienie, by działalność firmy wydawała się bardziej przyjazna dla środowiska niż jest w rzeczywistości.

TotalEnergies powiedział agencji Reuters, że realizuje swoją strategię w „konkretny sposób”, w tym poprzez inwestycje i redukcję emisji gazów cieplarnianych, i działa „zgodnie z celami, jakie wyznaczyła sobie firma… Dlatego błędem jest twierdzenie, że naszą strategią jest „greenwashing”.

Reklamy, które pojawiły się na całym świecie w maju 2021 roku, głosiły, że TotalEnergies jest „głównym graczem w transformacji energetycznej” i dąży do neutralności węglowej do 2050 roku.

Działacze twierdzą, że plan firmy dotyczący dalszego zwiększania produkcji paliw kopalnych, takich jak ropa i gaz – kluczowych czynników przyczyniających się do globalnego ocieplenia spowodowanego przez człowieka – jest z tym sprzeczny.

Raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej z zeszłego roku stwierdził, że od tego roku nie należy już rozwijać nowych pól naftowych i gazowych, jeśli świat ma mieć szansę na ograniczenie globalnego ocieplenia na poziomie 1,5 stopnia Celsjusza powyżej średniej sprzed epoki przemysłowej do 2050 roku.

Eksperci twierdzą, że TotalEnergies naruszyło europejską dyrektywę w sprawie nieuczciwych praktyk konsumenckich (UCPD), która zakazuje wprowadzających w błąd praktyk, które mogą obejmować promowanie fałszywych lub pomijanie istotnych informacji, które mają wpływ na podejmowanie decyzji przez konsumentów.

Sprawa, będąca częścią rosnącego pola wyzwań prawnych dla korporacyjnych działań na rzecz klimatu, została wniesiona przez Greenpeace France, Friends of the Earth France i Notre Affaire à Tous i wspierana przez prawników ds. środowiska ClientEarth.

„Musimy chronić konsumentów przed dezinformacyjnymi strategiami PR, które sprawiają, że próbują odróżnić fakty od fikcji i opóźnić pilne działania na rzecz klimatu, których potrzebujemy” – powiedziała w oświadczeniu Clara Gonzales, radca prawny w Greenpeace France.

TotalEnergies wcześniej podało, że spodziewa się, że produkcja ropy osiągnie szczyt w ciągu dekady przed spadkiem, ze wzrostem o około 3% rocznie do 2026 r., napędzanym przez wzrost skroplonego gazu ziemnego (LNG), którego oczekuje się na poziomie 6% rocznie.

Planuje wydawać 13-15 miliardów dolarów rocznie w latach 2022-25 i przeznaczy połowę na rozwój nowych źródeł energii, głównie odnawialnych i elektryczności, a pozostałe 50% na gaz ziemny.

Coraz więcej firm składa obietnice klimatyczne, aby przemawiać do konsumentów, a inwestorzy i aktywiści klimatyczni coraz częściej badają swoje działania, aby ustalić, czy mogą pomóc w osiągnięciu światowego celu klimatycznego, jakim są zerowe emisje netto do 2050 roku.

W przypadku TotalEnergies wiodąca grupa inwestorów angażująca się z firmami w plany transformacji klimatycznej również wyraziła zaniepokojenie jej wysiłkami, w tym brakiem celu w zakresie redukcji emisji z użytkowania jej produktów przez konsumentów.

„Widzieliśmy ogromny pośpiech, aby przyjąć ten język… nawet firmy naftowe i gazowe, które mają prawdziwe wyzwanie, aby osiągnąć zero netto” – powiedział Thomas Hale, badacz globalnej polityki publicznej na Uniwersytecie Oksfordzkim i współ- lider projektu Net Zero Tracker.

„Firmy, które podejmują się tych celów, są pod dodatkową kontrolą, aby zobaczyć, że naprawdę idą na spacer”.

###

irme.pl

Źródło: REUTERS