CzłowiekEkologia

Dieta wegańska czyni nas szczęśliwszymi i bardziej produktywnymi w pracy

Dieta wegańska

Nowe badania pokazują, że ludzie stosujący dietę wegańską mogą być bardziej pozytywni i produktywni niż ich odpowiednicy jedzący mięso.

Badanie zlecone przez dostawcę żywności City Pantry wykazało, że wegańskie produkty podstawowe, takie jak ciemna czekolada, zielone warzywa liściaste i białka roślinne, są najlepszymi produktami spożywczymi, które zwiększają moc mózgu i poprawiają nastrój.

Mówi się, że ponad jedna trzecia pracowników, od pracowników zdalnych po mieszkańców miast, czuje się pozbawiona motywacji z powodu złych wyborów żywieniowych, na które wpływ ma ich kariera.

Do głównych winowajców należały ultraprzetworzone mięsa i sery, płatki zbożowe w pudełkach, chipsy i słodkie przysmaki o wysokim indeksie glikemicznym, takie jak słodycze i napoje gazowane.

Jak jedzenie wpływa na naszą koncentrację?

Część związku naszego mózgu z wytwarzaniem energii z jedzenia, które spożywamy, polega na tym, jak zapalny jest ten posiłek lub przekąska. Żywność na bazie roślin jest powszechnie kojarzona z niższym poziomem stanu zapalnego, co pozwala naszemu mózgowi wydać mniej energii, utrzymując nas w ruchu.

„Zapalenie o niskim nasileniu włącza przełącznik metaboliczny na szlaku chemicznym, który wytwarza energię”, wyjaśnia dr Uma Naidoo, psychiatra i specjalista ds. żywienia w Harvard Medical School.

„Kiedy w organizmie występuje stan zapalny, mniej energii jest dostępnej dla mózgu, dlatego ważne jest, aby spożywać pokarmy przeciwzapalne, aby pracownicy obudzili się w dobrym nastroju i pozostawali naenergetyzowani i skoncentrowani przez cały poranek”.

Żywność na bazie roślin jest powszechnie kojarzona z niższym poziomem stanu zapalnego, co pozwala naszemu mózgowi wydać mniej energii, utrzymując nas w ruchu.

Czym są polifenole i dlaczego są ważne?

Dr Naidoo intensywnie pracował nad literaturą dla osób, które chcą lepiej zrozumieć powiązania między spożywaniem pokarmu a zdolnościami umysłowymi.

Niektóre z jej najlepszych rekomendacji to kalafior, marchew, czerwona papryka, kapusta, gorzka czekolada, oregano, brokuły, kasztany, jeżyny, ocet jabłkowy, cebula i czosnek.

Czemu? Ponieważ są bogate w polifenole, które działają jako kluczowe narzędzie do utrzymywania aktywności ciała i umysłu poprzez stabilizowanie insuliny, regulację mikrobiomu jelitowego i nie tylko.

Dokonywanie inspirowanych weganizmem wyborów posiłków w ciągu dnia pracy nie musi oznaczać całkowitego zastrzyku zdrowia. W rzeczywistości dr Naidoo zaleca pokarmy z naturalnymi tłuszczami, takimi jak orzechy, awokado i oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, jako źródło dalszego skupienia się na wykonywaniu długich zadań.

„Tłuszcz jest kluczowym składnikiem zdrowia psychicznego. Twój mózg składa się w 60% z tłuszczu i aby działać jak najlepiej, wymaga stałego dostarczania kwasów tłuszczowych omega-3”.

Potencjalne moce dań roślinnych

Wzrost produktywności to tylko wierzchołek góry lodowej zachęt dla ludzi do przechodzenia na rośliny.

Według Uniwersytetu Oksfordzkiego, gdyby globalna populacja przeszła na weganizm, do r. 2050 emisje związane z żywnością spadłyby o 70 procent.

„Dieta wegańska jest prawdopodobnie największym sposobem na zmniejszenie wpływu na planetę Ziemię, nie tylko gazów cieplarnianych, ale także globalnego zakwaszenia, eutrofizacji, użytkowania gruntów i wody” – mówi główny autor Joseph Poore.

Diety roślinne regularnie stanowią obecnie wyzwanie dla osób, które chcą sprawdzić swoje limity produktywności. Jest teraz spopularyzowana w wielu wirusowych wyzwaniach internetowych.

Oprócz korzyści dla środowiska, coraz większa liczba organów zdrowia popiera weganizm jako drogę do zdrowszego stylu życia, pod warunkiem, że dana osoba utrzymuje wysokie spożycie białka i nie opiera się zbytnio na wegańskim „śmieciowym jedzeniu”.

Badania takie jak te podjęte przez City Pantry są szerzej dostępne niż kiedykolwiek, ale jedne z pierwszych, które ustaliły związek między weganizmem a produktywnością, pochodziły od grupy naukowców z The George Washington University School of Medicine ponad 10 lat temu.

Wdrożyli wegańską dietę w miejscu pracy i odkryli, że skutecznie poprawia „związaną ze zdrowiem jakość życia i wydajność pracy”. Jedyną wadą, na którą wskazywali uczestnicy, był brak wyboru, jeśli chodzi o jedzenie poza domem, ale zostało to zrekompensowane 40-46-procentowym spadkiem problemów zdrowotnych związanych z pracą.


irme.pl

Źródło: euronews.com