Zanim Thomas Edison zbudował pierwszą w kraju elektrownię zasilaną węglem w Nowym Jorku w r. 1882, czarna od sadzy palna skała była już na dobrej drodze, aby stać się głównym źródłem energii w kraju. Węgiel oświetlał latarnie i kuchenki, napędzał statki i pociągi, napędzał produkcję żelaza i stali. Przekształciłby kontynent, oświetlając domy i branże od Fairbanks po Florydę. Do lat 80 ponad połowa całej energii elektrycznej w USA pochodziłaby ze spalania bogatego w energię i ocieplającego planetę paliwa kopalnego.
Teraz kraj w końcu przygotowuje się do dalszego rozwoju.
Dzięki części klimatycznej nowej ustawy o redukcji inflacji, którą Izba Reprezentantów USA uchwaliła 12 sierpnia br., spalanie węgla, które już spada, może generować zaledwie 9,7 proc. całej energii elektrycznej w USA do r. 2030, za osiem lat. według niezależnej analizy. Oznaczałoby to 75-procentowy spadek zużycia węgla od r. 2010. Rosnące zużycie gazu ziemnego może również spaść o 28 procent.
W rzeczywistości oczekuje się, że ta nowa legislacja przyspieszy przejście na czystą technologię tak bardzo, że energia nie zanieczyszczająca środowiska – energia słoneczna, wiatrowa, jądrowa, energia geotermalna, energia wodna, może do końca tego roku dostarczać do 81 procent energii elektrycznej w kraju. dekadę, stwierdza inny przegląd.
Kilkadziesiąt lat po tym, jak naukowcy zaczęli ostrzegać z rosnącym niepokojem, że spalanie paliw kopalnych niebezpiecznie ogrzewa planetę, odpowiedź w wysokości 369 miliardów dolarów w końcu przemówiła przez Kongres USA i skierowana jest do biurka prezydenta. Jest to największy, najbardziej transformacyjny środek klimatyczny w historii USA. Powinno to sygnalizować, twierdzą eksperci, początek nowej ery.
„To najważniejsza w historii ustawa amerykańska dotycząca klimatu”, mówi Richard Newell, dyrektor naczelny Resources for the Future, organizacji non-profit zajmującej się badaniami nad energią.
Trzy niezależne grupy badaczy, korzystające z oddzielnych modeli komputerowych, zgadzają się, że ustawa może pomóc zmniejszyć emisje z paliw kopalnych w USA nawet o 41 lub 42 procent poniżej poziomów z 2005 r. do 2030 r. To znaczy, jeśli prezydent Joe Biden nie podejmie dalszych działań wykonawczych w celu zmniejszenia emisji i jeśli stany nie zwiększaj swoich własnych ambicji w zakresie czystej energii, a jednak analitycy oczekują, że obie te rzeczy wystąpią.
Sama nowa ustawa nie wystarczy, aby osiągnąć założony przez Bidena zestaw redukcji emisji o połowę do r. 2030. Jest mniej ambitny niż jego propozycje „Odbuduj lepiej”, które zmarły w Senacie USA. Ale nadal zapewnia 80 procent skumulowanych cięć emisji stwierdzonych w tych wcześniejszych środkach.
Niewątpliwie emisje w USA już spadały. Ale dzięki nowemu prawu do r. 2030 Stany Zjednoczone mogą spodziewać się, że każdego roku będą emitować około miliard ton mniej gazów cieplarnianych niż w innym przypadku, według niezależnych badaczy. Jako efekt uboczny, będzie mniej sadzy wydobywającej się z kominów i rur wydechowych, a mniejsze zanieczyszczenie powietrza zapobiegnie ponad 3500 przedwczesnym zgonom rocznie, według jednej z analiz.
Nowa ustawa jest „historyczna, transformacyjna, niedoskonała”, jest wynikiem długich negocjacji i kompromisu, mówi Sam Ricketts, były doradca ds. polityki klimatycznej w krótkotrwałej kampanii prezydenckiej gubernatora Waszyngtonu Jaya Inslee. Ricketts, współzałożyciel Evergreen Action, pracował za kulisami, aby pomóc w przygotowaniu propozycji.
„To katalizujący moment”, dodaje, „ale mamy jeszcze więcej pracy do wykonania”.
Jak działa nowe prawo klimatyczne
Nowy akt jest tak duży i powstał tak szybko, że eksperci wciąż próbują zrozumieć, w jaki sposób elementy będą oddziaływać, aby przekonfigurować nasz krajobraz energetyczny.
W przeciwieństwie do wcześniejszych nieudanych wysiłków, prawodawstwo opiera się głównie na zachętach do wspierania czystej energii i pobudzania innowacji, a nie na karach mających na celu zniechęcenie do korzystania z paliw kopalnych. Jest w dużej mierze opłacany z minimalnym 15-procentowym podatkiem od korporacji.
Dotuje zakupy samochodów elektrycznych, energooszczędnych urządzeń i paneli słonecznych, a także pomaga rodzinom pozbawionym gotówki wyposażać domy w pompy ciepła i elektryczne podgrzewacze wody. Zapewnia dziesiątki miliardów dolarów zachęt do produkcji i wdrażania turbin wiatrowych, modułów słonecznych, baterii i pojazdów elektrycznych oraz daje dziesiątki miliardów dolarów państwom i przedsiębiorstwom użyteczności publicznej na przyspieszenie przejścia na czystą energię.
Koncentruje się na społecznościach znajdujących się w niekorzystnej sytuacji poprzez programy bezpośrednich dotacji i odkładanie pieniędzy na sprzątanie portów i przemysłu ciężkiego. Pompuje miliardy na programy wzbogacania gleby i inne wysiłki na rzecz promowania rolnictwa przyjaznego dla klimatu, a także radykalnie zwiększa ulgi podatkowe na wysiłki wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla z przemysłu lub pochłaniania go z nieba. Finansuje programy dotacyjne na tworzenie bardziej ekologicznego paliwa do silników odrzutowych.
W połączeniu z zeszłorocznym rachunkiem za infrastrukturę w wysokości 1,2 biliona dolarów, który przeznaczył miliardy dolarów na modernizację krajowej sieci elektrycznej, ustawa o redukcji inflacji stanowi największy zastrzyk rządowej gotówki na programy energetyczne od czasu Projektu Manhattan.
Oczekuje się, że projekt ustawy najszybciej zmieni sektor energii elektrycznej, napędzając przyjęcie większej ilości energii słonecznej i wiatrowej, ale także pomoże w utrzymaniu elektrowni jądrowych w działaniu. Jesse Jenkins, ekspert ds. klimatu z Princeton University, który kierował jednym z niezależnych działań mających na celu prognozowanie skutków ustawy, projektuje, że ustawa może doprowadzić do redukcji emisji o 360 milionów ton metrycznych rocznie z produkcji energii elektrycznej do 2030 roku.
Ale on i inni analitycy widzą również, że przygotowuje grunt pod większą i trudniejszą transformację w transporcie, który od 2016 r. jest największym źródłem emisji w USA. We wszystkich segmentach transportu, od samochodów dostawczych i ciężkich samochodów ciężarowych po samochody osobowe, zgodnie z analizą Jenkinsa i jego współpracowników prawodawstwo może zmniejszyć emisje o 280 milionów ton metrycznych. To byłby odpowiednik usunięcia z dróg 60 milionów samochodów napędzanych benzyną.
Tymczasem Rhodium Group, inna niezależna organizacja badawcza, przewiduje, że do r. 2030 pojazdy elektryczne mogą stanowić aż 57 procent całej sprzedaży pojazdów w USA. oczekiwać, że wzrost pojazdów elektrycznych w końcu eskalacji i rozprzestrzeni się na inne kraje.
Jak amerykańskie prawo może wpłynąć na świat?
W rzeczywistości oczekuje się, że wiele elementów nowego prawa zmieni krajobraz polityczny i gospodarczy na całym świecie w kierunku czystszej energii i paliw. Po dziesięcioleciach obietnic działania te powinny ułatwić Stanom Zjednoczonym nakłonienie innych krajów do pójścia w ich ślady. (Dzisiejsze Stany Zjednoczone odpowiadają za 15 procent globalnej emisji gazów cieplarnianych, ustępując Chinom, ale ich skumulowane historyczne emisje są większe niż w jakimkolwiek innym kraju). Dalsze obniżanie cen odnawialnych źródeł energii i czystych technologii prawdopodobnie sprawi, że ustawa tańsze dla firm na całym świecie, aby je przyjąć.
Na przykład cena energii słonecznej spadła o 99 procent od lat 70., po tym, jak kraje takie jak Niemcy zainwestowały w tę technologię. Ta zmiana kosztów miała prawdopodobnie znacznie większy wpływ na globalną redukcję emisji niż faktyczna instalacja energii słonecznej w przypadku emisji w Niemczech.
„Przemiana jest już w toku, ale to, co robi rachunek, to w zasadzie turbodoładowanie zmiany”, mówi Jenkins. „Firmy, które zrozumiały łuk historii, wiedziały, że w końcu zmierzamy w tym kierunku”, dodaje,
„Ale bardzo trudno jest zaplanować biznes międzynarodowy, gdy połowa stanów porusza się bardzo wyraźnie, a połowa stanów i rząd federalny na obiad. Po raz pierwszy mamy finansową potęgę rządu federalnego wspierającego wszystkie główne narzędzia klimatyczne”.
Po latach utrudnionych wysiłków na rzecz postępu „trudno znaleźć słowa, które opisałyby, jak ważne jest to wszystko”, mówi Leah Stokes, politolog i ekspert ds. Polityki klimatycznej z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara.
Jednak aby docenić wagę, wielu Amerykanów wystarczy spojrzeć przez okno lub przeczytać wiadomości.
Jak prawo spotyka się z chwilą
Głosowanie zbliża się do końca niepokojącego lata, kiedy w całej Europie szalały rekordowe pożary, które zagroziły 1800-letnim sekwojom w Parku Narodowym Yosemite. Tysiące lat powodzie zamknęły północny Yellowstone, zabiły dziesiątki w Kentucky i Missouri, a turystów utknęło na mieliźnie w Parku Narodowym Kanionu Śmierci, gdzie ludzie spodziewają się, że będą się martwić udarem cieplnym, a nie utonięciem.
Z drugiej strony Pakistan i Indie przetrwały długą, śmiertelną falę upałów, która według naukowców była 30 razy bardziej prawdopodobna z powodu zmiany klimatu. A Wielka Brytania po raz pierwszy osiągnęła 40 stopni Celsjusza (104 stopnie Fahrenheita).
Przy zwiększonej świadomości wpływu zmian klimatycznych nie powinno dziwić, że środek ten nie zadowolił wszystkich. Jeden kompromisowy zapis wiąże więcej leasingu na wydobycie ropy i gazu na morzu i na terenach federalnych ze zwiększonym leasingiem energii odnawialnej.
Stokes rozumie, dlaczego ten przepis denerwuje wielu nalegających na działania na rzecz klimatu. „Leasing paliw kopalnych nie jest idealny; to jest złe, mówi. Ale zachęca krytyków, by „nie spuszczali oczu z nagrody”. Wszystkie trzy niezależne analizy wykazały, że wzrost emisji wynikający z większego leasingu paliw kopalnych byłby prawdopodobnie o rzędy wielkości mniejszy niż ogólne redukcje.
W najgorszym przypadku, jak mówi Robbie Orvis, dzięki Energy Innovation leasing ropy i gazu może dodać do atmosfery 50 milionów ton metrycznych gazów cieplarnianych, podczas gdy rachunek ogólnie zmniejsza emisje, według analizy jego grupy, o 1150 milionów ton metrycznych.
„Na każdy wzrost o jedną tonę przypada 24 tony redukcji”, mówi Orvis.
Krytycy obawiają się również, że potężne zachęty do tak zwanego wychwytywania i składowania dwutlenku węgla ułatwiłyby prowadzenie działalności elektrowniom opalanym gazem ziemnym i węglem, wykorzystując tę technologię do wychwytywania brudnych spalin. Jednak wszystkie trzy przeglądy wykazały, że zachęty ekonomiczne promujące energię słoneczną i wiatrową były o wiele wyższe, że wychwytywanie dwutlenku węgla byłoby stosowane głównie w przemyśle ciężkim, takim jak produkcja amoniaku – gdzie ograniczenie emisji jest znacznie trudniejsze.
Jeśli chodzi o wytwarzanie energii, „w naszych modelach nie widzimy zbyt dużego wychwytywania dwutlenku węgla”, mówi John Larsen, który nadzoruje prace Rhodium w zakresie polityki energetycznej i klimatycznej.
Wreszcie niektórzy obserwatorzy obawiają się, że prognozy modelarzy mogą ostatecznie okazać się zbyt różowe. Problemy z łańcuchem dostaw, ograniczenia biurokratyczne, przeglądy środowiskowe i lokalny sprzeciw wobec projektów czystej energii mogą spowolnić postęp, pomimo bodźców finansowych zapewnionych przez nowe prawo.
Na przykład obecnie w całym kraju sfinansowano setki gigawatów energii odnawialnej, ale deweloperzy czekają na pozwolenie na budowę lub podłączenie do systemu energetycznego, mówi Orvis.
Ale on i inni zwracają również uwagę, że istnieje wiele innych powodów, by sądzić, że pozytywne zmiany wywołane przez prawo przerosną ich przewidywania.
„Prawie każdy model kiedykolwiek miał niedoszacowane spadki kosztów”, mówi Orvis. „Istnieje wiele dowodów na to, że bez względu na przewidywane przez nas redukcje emisji są one prawdopodobnie zbyt niskie”.
Ricketts z Evergreen zgadza się. „Modelowanie emisji nie jest ani przeznaczeniem, ani niewykształconym domysłem, jak rzucanie strzałką w ścianę”, mówi. Ze swej natury jest to ćwiczenie i ważenie niepewności.
Jednak przeszłość pokazała, że gdy koszty technologii gwałtownie spadają, często „dziko nie doceniamy”, jak szybkie mogą być zmiany.
Bez względu na różne okoliczności powstawania nowego prawa oczekuje się, że ulgi podatkowe przewidziane w nowej ustawie będą jeszcze bardziej promować rozwój energii odnawialnej w USA.
Opracowanie: irme.pl