Klęski żywiołowe ponownie pojawiły się w roku 2018 na dużą skalę, powodując setki zgonów i miliardowe szkody majątkowe. Od roku 1980 Stany Zjednoczone doświadczyły 241 katastrof związanych z pogodą i klimatem, w których straty przekroczyły 1 miliard dolarów każda. Całkowita suma tych katastrof to oszałamiająca kwota 1,6 biliona dolarów.
Dzięki lepszej infrastrukturze Stany Zjednoczone mogłyby znacznie zmniejszyć te szkody. Biorąc pod uwagę wyraźną potrzebę działania, Kongres zwraca obecnie ponadpartyjną uwagę na wzmocnienie odporności infrastruktury. A sama natura jest rozwiązaniem.
„Infrastruktura naturalna” może być czysta, zielona i oszczędna w stosunku do dolara. Inwestując w odbudowę i ochronę przyrody lub rozwiązania inżynieryjne wykorzystujące tereny podmokłe, glebę, rafy ostryg, równiny zalewowe i inne systemy naturalne, możemy przyjąć mądrzejsze podejście do zaspokojenia potrzeb infrastrukturalnych Ameryki.
Może to oznaczać przepusty o cechach naturalnych, które są odporne na silne opady deszczu. Może to również oznaczać miejskie tereny zielone, które pochłaniają i filtrują wodę deszczową, zmniejszając powodzie i zanieczyszczenie, często przy znacznie niższych kosztach niż odnawianie i inwestowanie w systemy rur i tuneli.
Może to też oznaczać wykorzystanie „żywych wybrzeży” bagien morskich, raf ostryg i wydm. Badanie przeprowadzone w Howard Beach w stanie Nowy Jork wykazało, że połączenie naturalnych i tradycyjnych konstrukcji obronnych może skutkować uniknięciem strat w wysokości 244 milionów dolarów w wyniku ekstremalnej burzy.
Nawet poza inwestowaniem w przyrodę, ważnym elementem infrastruktury przyrodniczej jest po prostu podtrzymywanie istniejących systemów przyrodniczych. Szacuje się, że utrata drzew miejskich w ostatnich dziesięcioleciach kosztowała miasta 100 miliardów dolarów w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zarządzania wodami opadowymi, ponieważ te znikające drzewa i nieutwardzone grunty pochłaniały przepływy wody.
Potencjalne korzyści płynące z zasobów przyrody redukujące ryzyko nie są hipotetyczne. Bowiem rozwiązania te wykraczają poza badania i koncepcje i mają teraz rzeczywisty wpływ na cały kraj.
Filadelfia przenosi naturę z powrotem do miasta, aby poradzić sobie z przelewami ścieków i wodą deszczową za ułamek kosztów wymiany rur i tuneli. Seattle zmniejszyło wielkość spływu w jednej dzielnicy o 98 procent, korzystając z naturalnej infrastruktury, a cena była o 25 procent niższa niż w przypadku tradycyjnych narzędzi.
W Hamilton City w Kalifornii, The Nature Conservancy współpracuje z Army Corps of Engineers nad zmniejszeniem szkód powodziowych i odbudową ekosystemów poprzez nawroty wałów i ponowne połączenie 1400 akrów terenów zalewowych rzeki Sacramento.
Ten rodzaj sukcesu jest widoczny również na poziomie regionalnym i krajowym.
Analiza licznych badań z r. 2011 wykazała, że roślinność słonych bagien miała znaczący pozytywny wpływ na zmniejszenie uderzeń fal i miała znaczący pozytywny wpływ na stabilność linii brzegowej. W szczególności przybrzeżne tereny podmokłe zapobiegły ponad 625 milionom dolarów szkód materialnych spowodowanych przez huragan Sandy, zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez globalnego modelarza ryzyka dla branży ubezpieczeniowej.
A inwestycje wzdłuż Zatoki Meksykańskiej i wschodniego wybrzeża w odbudowę raf ostryg pomagają chronić społeczności, jednocześnie poprawiając rybołówstwo, które jest ważne dla lokalnych gospodarek.
Udowodniony sukces infrastruktury naturalnej jest tak przekonujący, że wiele wiodących organizacji, rządów i agencji jest obecnie jednymi z jej najsilniejszych orędowników.
Rządy stanowe, takie jak Massachusetts, wzmacniają planowanie i inwestycje w zakresie odporności społeczności, koncentrując się na rozwiązaniach opartych na przyrodzie. I USA Army Corps of Engineers, od dawna architekt infrastruktury zbudowanej w starym stylu, podjął się wielu projektów związanych z infrastrukturą przyrodniczą, a ostatnio opublikował raport „Inżynieria z naturą”.
Ale jest więcej możliwości dla federalnego przywództwa, ponieważ Kongres patrzy na naszą przyszłość infrastruktury. Nie będziemy mieli trwałych rozwiązań bez uwzględnienia skutków zmieniającego się klimatu – podnoszenia się poziomu morza, rozmrażania wiecznej zmarzliny w Arktyce, zwiększonej częstotliwości ekstremalnych sztormów i nie tylko. I nie będziemy mieć najbardziej opłacalnych rozwiązań, jeśli nie weźmiemy pod uwagę naturalnej infrastruktury w planowaniu, łagodzenia zagrożeń dla społeczności i związanych z nimi inwestycjach.
Nawet działania narastające lub pozornie nieefektowne mają znaczenie. Możemy zwiększyć ponowne zalesianie np. dzięki funduszom powierniczym ds. ponownego zalesiania usług leśnych. Rządy mogą wesprzeć administrację samorządową, przeprowadzając oceny podatności infrastruktury i szkoląc społeczności, korzystając z jej wskazówek dotyczących infrastruktury naturalnej dla inwestycji transportowych.
To, czego nie powinniśmy robić, to powielać przeszłość. Rozwiązania Nature są częścią lepszej, tańszej, mądrzejszej przyszłości – takiej, która przynosi korzyści ekonomiczne, związane z bezpieczeństwem i środowiskiem.
# # #
irme.pl
Źródło: THE HILL